NFPA 96'yı kullanmak bu durumda en uygunu olacaktır.
2) NFPA 96'ya göre ülkemizde gözden kaçan noktalar var mı?
Evet var.
-Davlumbaz filtreleri yatay ile 45° den daha az açı ile yerleştirilmemiş olmalıdır.
-Davlumbaz ile yanıcı bina malzemeleriyle arasında en az 46 cm mesafe bırakılmalıdır. Gereklilik halinde bu mesafenin azaltılması bazı şartlara bağlıdır.
-Yine yangın açısından; pişirme yüzeyi ile davlumbaz filtreleri arasındaki mesafe ne kadar yüksek olursa o kadar iyidir. En kısa mesafe 46 cm. olmalıdır. Ama odun kömürü yada lavataş kullanılan mangallarda davlumbaz filtresi ile pişirme yüzeyi arası mesafe en az 122 cm. olmalıdır.
3) Ama ülkemizde mangal davlumbazları genelde iyice aşağı indirilmiş durumdadır. Bunun sebebi olarak da dışarıya duman kaçmaması için yaptıklarını söylemekteler. Bu uygulama doğru mu?
-Bu uygulama tamamen yanlıştır. Mutfak yangınlarının en büyük sebebi de budur.
4) Davlumbaz altında bulunan pişirme gruplarının yerleşimi, sırası önemli mi?
Evet önemli. Davlumbaz altına yerleşimi şu şekilde olursa davlumbaz performası olumlu etkilenir.
-Ağır yükler, davlumbaz orta kısmına yerleştirilmeli.
-Hafif yükler, davlumbaz kenarına yerleştirilmeli.
5) Ağır yük, hafif yük, vs. nedir?
-Örneğin mangal ve lavataş benzeri pişiriciler ekstra ağır yüktür. Bunlar davlumbazın kenarında olmazlar. Eğer illaki kenarda olacaksa toplam egzoz debisinin %20 arttırılması istenir.
-Plate ızgara, açık alevli ocaklar, wok ocaklar ağır yüktür.
-Isıtıcı ocaklar, fritözler, makarna ocakları, konveyör fırınlar orta yüktür.
-Fırın, benmari ve diğer ısıtıcılar hafif yüktür. Bunlar davlumbaz kenarında olursa sorun olmaz.
Hatta bu konuda AHSRAE nin yayınladığı aşağıdaki grafiğe bakılabilir. Bu grafikte; 3 metrelik duvar tipi bir davlumbaz için yapılan bir çalışmanın sonuçları gösterilmiştir. Görüldüğü gibi; pişirme grupları davlumbaz ortasında yer aldığında daha düşük egzoz yeterli oluyor. Ayrıca pişirici gruplarının eş zamanlı çalışması da önemlidir. Grafiğe göre eş zamanlı çalışma sırasında ağır yüklerin orta kısımda kalması avantaj sağlıyor. ( Resmi detaylı incelemek için üzerine tıklayın )
6) Pişirme grupları ile duvar arasında boşluk kalıp kalmaması davlumbaz performansını etkiler mi?
Etkiler. Mesela bazen doğalgaz boruları pişirme grubu arkasından geçiyor. Bundan dolayı da pişirme grupları duvardan ayrılıyor. Bu durumda uygun bir şekilde bu boşluğun kapatılması gerekiyor. Bu konuda yine AHSRAE nin yayınladığı aşağıdaki grafiğe bakılabilir. Bu grafikte de; 3 metrelik duvar tipi bir davlumbaz için yapılan bir çalışmanın sonuçları gösterilmiştir. Görüldüğü gibi; duvar ile pişirici arasındaki duvar kapatıldığında ihtiyaç olan egzoz debisi de azalıyor. ( Resmi detaylı incelemek için üzerine tıklayın )
Evet, verir. Çünkü, böylece davlumbaz ön yüzünden hava akışı hızlanır. Ayrıca mutfak içinde hava akımları oluşursa eğer davlumbaz içerisindeki dumanı süpürüp alabilir. Yan kapamalar bu durumuda azaltır. Bu konuda yine AHSRAE nin yayınladığı aşağıdaki grafiğe bakılabilir. Bu grafikte de; 3 metrelik duvar tipi bir davlumbaz için yapılan bir çalışmanın sonuçları gösterilmiştir. Grafikte verilen ölçüler 45° açıyla yapılan kapamanın kenar ölçüleridir. Görüldüğü gibi kenar kapamaları egzoz debisini düşürebilir. ( Resmi detaylı incelemek için üzerine tıklayın )
8) Davlumbazların pişirici grupların hizasından ne kadar dışarı taştığı bir etki eder mi?
Eder. Zaten yukarıdaki 2 grafikte de bu durumun debi üzerindeki olumlu etkisi görülüyor. Overhang ( taşma ) arttıkça gerekli egzoz debisi de azalmış. Zaten taşma 15 cm. den daha az olmamalı ve mümkünse en az 30 cm. e kadar zorlanmalıdır. Yalnız, taşmalara güvenip de pişirici grupları duvardan ayırıp öne çekmeyin, çok daha olumsuz bir etki yapar.
9) Davlumbaz gövdesi ile ilgili dikkat edilmesi gereken önemli hususlar nelerdir?
-Davlumbaz içi filtreler yatay ile 45° den büyük açılı olmalıdır. Hatta davlumbaz gövdesinin tüm yan yüzeyleri 45° den büyük açılı olmalıdır. Böylece çıkan duman daha kolay bir şekilde davlumbaz egzoz ağzına yönlendirilerek atılır. Ayrıca davlumbazların üst yatay yüzeylerinde yağ yoğuşması sonucu oluşan yağ damlacıkları direk aşağıya damlamaz, davlumbaz kenarındaki kanallara yönlendirilir ve davlumbaz üzerinde biriken yağ temizliği kolaylaşır.
-Davlumbaz iç derinlii ne kadar fazla olursa o kadar iyidir. Çünkü, dumanın emiş kanalına yönlendirilmesi o kadar kolaylaşır. Zaten davlumbazın 60 cm. den aşağı olmaması gereklidir. Ama ülkemizde imalat standardı 50 cm. olarak oturmuş vaziyettedir ve bu derinlik yeterli değildir. Yurt dışı imalatçı kataloglarında ise davlumbaz derinlikleri 60 cm. den başlamaktadır. ASHRAE' de ise davlumbaz derinliğinin 60 cm. den 90 cm. e çıkarılmasının davlumbaz performansını iyi yönde çok etkilediği yazmaktadır.
10) Davlumbazı asma yüksekliğimiz nasıl olmalıdır?
Yukarıda NFPA 96' ya göre şöyle dedik; "yangın açısından; pişirme yüzeyi ile davlumbaz filtreleri arasındaki mesafe ne kadar yüksek olursa o kadar iyidir. En kısa mesafe 46 cm. olmalıdır. Ama odun kömürü yada lavataş kullanılan mangallarda davlumbaz filtresi ile pişirme yüzeyi arası mesafe en az 122 cm. olmalıdır." Ama bu söylediğimiz yangın açısındandı. Ama davlumbaz ile pişirme yüzeyi arasındaki mesafeyi azaltırsak eğer egzoz debisi ihtiyacımız düşer ve davlumbaz performansı artar. Bu nedenle NFPA değerlerine uygun olarak davlumbazları mümkün olduğunca aşağıya asmak faydalı olur
11) Yukarıda söylediğimiz debiyi azaltıcı şeyleri uygularsak ve debiyi azaltırsak fan gücünden tasarruf ederiz ama yangın riski oluşmaz mı?
Evet. Zaten yukarıda söylenen tavsiyeler debiyi azaltalım diye söylenmedi. Davlumbazlardan en yüksek verimi alma açısından söylendi. Her zaman standartta verilen egzoz debilerine göre hesaplar yapılmalıdır. Aksi halde çok düşük egzoz debilerinde davlumbaz ve kanal içindeki sıcaklıklar yükselir. Eğer kanallarda veya davlumbaz içinde 280 °C - 365 °C sıcaklıklarına ulaşıldığında patlama şeklinde başlayan bir yangın oluşur ( Yemek yağı buharları içerisindeki karışım oranlarına göre 280 °C - 365 °C arasındaki sıcaklıklar yanma eşik sıcaklıklarıdır. )
12) Düşük debi ihtiyacında ne yapacağız ve sıcaklığın yanma eşik sıcaklığına gelmeden evvel nasıl anlayıp önceden müdahale edeceğiz?
Kanal içine yerleştirilen sıcaklık sensörleri ve frekans konvertörü ile.
0 yorum:
Yorum Gönder